Salgs- og leveringsbetingelser


1. Indledning

Nedenstående almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse mellem Flowconcept ApS (”Selskabet”) og Køberen i det omfang, der ikke foreligger anden skriftlig aftale udtrykkeligt tiltrådt af Selskabet.

Ved Selskabets salg af varer uden montage (herefter ”Produkter”) udgør Almindelige Leveringsbetingelser NL 17 en integreret del af disse salgs-, leverings- og betalingsbetingelser og NL 17 finder anvendelse på sådanne løsøresalg uden montage i det omfang NL 17 ikke fraviges i disse salgs-, leverings- og betalingsbetingelser.

Ved Selskabets salg af varer inklusive montage (herefter ”Materiellet”) udgør Almindelige Leveringsbetingelser NLM 19 en integreret del af disse salgs-, leverings- og betalingsbetingelser og NLM 19 finder anvendelse på sådanne løsøresalg inklusive montage i det omfang NLM 19 ikke fraviges i disse salgs-, leverings- og betalingsbetingelser.

De almindelige salgs- og leveringsbetingelser, inklusive NL17 og NLM 19, har forrang frem for samtlige bestemmelser fra Køber, såsom i Køberens ordre, accept og/eller i Købers generelle indkøbsbetingelser, også i tilfælde hvor Selskabet ikke måtte gøre indsigelse mod sådanne bestemmelser.

 

2. Definitioner

Definitionerne anvendt i NL 17 og NLM 19 har samme betydning, når de anvendes i disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser, medmindre andet er anført.

 

3. Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser

Tilbud er gældende 14 dage, hvis ikke andet er anført, men gives i øvrigt uden forbindende og med forbehold for mellemsalg. I denne periode kan tilbuddet frit tilbagekaldes af Selskabet, indtil Købers accept er kommet frem til Selskabet.

Hvor intet andet er aftalt, noteres alle ordrer til de på leveringsdagen gældende priser, og under forbehold for strejke, lockout og andre forhold, som Selskabet ikke selv er herre over, jf. pkt.16.

 

4. Priser

Priserne i tilbud, prislister og katalogmateriale er eksklusive moms, andre afgifter, fragt og emballage og kan ændres uden varsel. Afgiven ordrebekræftelse kan ændres af Selskabet, hvis der indtræffer valutakursændringer, told- eller afgiftsforhøjelser eller prisændringer fra dets leverandør. Ordrer under kr. 200,00 pålægges et gebyr på kr. 49,00 + moms.

 

5. Levering

Medmindre andet er skriftligt aftalt, er opgivne leveringstider efter bedste skøn og med forbehold for mellemsalg.

Medmindre andet skriftligt er aftalt, leverer Selskabet Produkterne Ex Works, Kometvej 11, DK-8700 Horsens], jf. INCOTERMS 2020.

I alle andre tilfælde aftales levering individuelt.

Såfremt Produkterne/Materiellet i henhold til særskilt skriftlig aftale med Køber skal installeres, sammenbygges eller monteres af Selskabet eller dennes underleverandør, således at Selskabet i denne forbindelse har accepteret at bære risikoen for Produkterne/Materiellet indtil de er installeret, sammenbygget eller monteret, er Køber forpligtet til at sørge for, at Produkterne/Materiellet forsikres eller medforsikres af Køber eller tredjemand (f.eks. af bygherre eller totalentreprenører i form af Contractors All Risk/Erection All Risk ) med Selskabet som den forsikrede part, indtil Produkterne/Materiellet er installeret, sammenbygget eller monteret.

 

6. Returnering

Produkterne/Materiellet modtages kun retur efter forudgående aftale. Returvarer skal være ubrugte, ubeskadigede og i original emballage, fremsendes franko. Eventuel kreditering vil ske med fradrag af omkostninger for levering samt returafgift på mindst 15% af det fakturerede nettobeløb for Produkterne/Materiellet. Produkter/Materiel til en værdi af kr. 300,00 eller derunder og kundespecialkomponenter tages ikke retur.

Udfyldt returformular skal følge varen – find formularen her: www.flowconcept.dk/returformular

 

7. Tekniske oplysninger, produktionsinformationer m.v.

Alle oplysninger i brochurer, kataloger, prislister mv. om vægt, dimensioner, kapacitet, ydeevne og andre tekniske data er omtrentlige og kun bindende i det omfang, aftalen udtrykkeligt henviser til dem.

 

8. Konstruktionsændringer

Selskabet forbeholder sig ret til før levering uden forudgående meddelelse til Køber at foretage sådanne ændringer i konstruktionen, udførsel m.v., som det måtte finde nødvendigt. Sådanne ændringer giver kun Køber ret til at hæve købet, såfremt Køber kan bevise, at en bestemt konstruktion, udførsel m.v. var en væsentlig forudsætning for købet. Foretagne ændringer og heraf foranlediget hævning af købet berettiger ikke Køber til nogen skadeserstatning.

 

9. Teknisk Vejledning

Enhver bistand med teknisk vejledning og rådgivning i forbindelse med systemer er udelukkende en service, for hvilken Selskabet ikke påtager sig erstatningsansvar, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.

 

10. Betaling

NL 17 punkt 20 og NLM 19 punkt 23-25 finder ikke anvendelse. I stedet regulerer nedenstående de gældende betalingsbetingelser ved Selskabets salg af Produkter og Materiel:

Selskabets betalingsbetingelser er som anført på fakturaen.

Ved Selskabets salg af Produkter sker betaling dagen efter afsendelse af Leverancen, såfremt andet ikke er aftalt.

Ved Selskabets salg af Materiel sker betaling efter Selskabet har afsluttet monteringen, såfremt andet ikke er aftalt. Selskabet er imidlertid berettiget til at kræve delfakturering af såvel Produkterne/Materiellet ved ordre vedrørende montage, installationsomkostninger samt hjemtagne Produkter, der normalt ikke er på lager. Det også selvom en ordre ikke er endeligt afsluttet eller færdigleveret.  

Ved afsendelse af varer direkte fra producent til Køber, forbeholder Selskabet sig retten til at fakturere det købte, på tidspunktet for afsendelse fra producent.

Betaler Køber ikke til rette tid, og skyldes forsinkelsen ikke Selskabet, er Selskabet berettiget til at beregne morarenter fra forfaldsdagen med en rentesats på 2% pr. måned og et rykkergebyr stort kr. 100,00 pr. rykker. Leverancen forbliver Selskabets ejendom, indtil betaling er lagt fuldt ud. Veksel og gældsbeviser anses ikke som betaling, før fuld indfrielse heraf har fundet sted.

Køber er ikke berettiget til at tilbageholde betalinger eller modregne modkrav i Selskabets krav på betaling, medmindre Købers modkrav skriftligt er anerkendt af Selskabet eller fastslået ved endelig afgørelse/dom/forlig. Reklamationer over det leverede berettiger således ikke Køber til at tilbageholde betaling for allerede leverede Produkter/Materiel. Købers tilbageholdelse af betaling/modregning udgør i så fald væsentlig misligholdelse af aftalen. Dersom Produkter/Materiel, der ifølge aftale skal leveres til bestemt tid, ikke rettidigt aftages og betales af Køber kan Selskabet vælge at lade Produkterne/Materiellet bortsælge for Købers regning efter advis til Køber eller at oplægge Produkterne/Materiellet for købers regning, således at Køber skal betale de med oplægningen forbundne omkostning. Ved oplægning henligger Produkterne/Materiellet for Købers risiko.

 

11. Undersøgelsespligt

Køber er forpligtet til straks ved modtagelsen af en leverance at foretage fornødne undersøgelser til konstatering af, at Produkterne/Materiellet er som aftalt og mangelfrit. Køber er forpligtet til omgående at reklamere skriftligt til Selskabet over mangler, som Køber har eller burde have konstateret ved en sådan undersøgelse. I modsat fald fortaber Køber retten til at gøre mangler gældende over for Selskabet.

 

12. Fejl og Mangler

NL 17 punkt 24-37 og NLM 19 punkt 54-67 er gældende med følgende tilføjelser:

Selskabet hæfter kun for fabrikationsfejl eller mangler ved Produkterne/Materiellet i samme omfang, som Selskabets leverandører hæfter herfor i forhold til Selskabet. Selskabet hæfter dog aldrig for fabrikationsfejl eller mangler i mere end 6 måneder ved 8 timers drift, regnet fra leveringsdagen.

For følgerne af naturligt slid og overlast, anvendelse af uegnet smøremiddel, mangelfuld pasning og anden tilsidesættelse af de givne betjeningsforskrifter hæfter Selskabet ikke. Selskabet hæfter ej heller for rigtigheden eller hensigtsmæssigheden af en Købers konstruktive angivelse og hæfter ikke for fejl ved montering, der ikke er udført af Selskabet. Selskabets hæftelse bortfalder, såfremt Køber ikke opfylder de aftalte betalingsbetingelser.

 

13. Generel ansvarsbegrænsning

Selskabet er under ingen omstændigheder erstatningsansvarlig over for Køber for indirekte tab eller følgeskade, herunder men ikke begrænset til øgede omkostninger ved arbejde, skader eller tab som følge af forsinket levering eller forgæves afholdte udgifter, produktionstab, tab som følge af driftsforstyrrelser, avancetab, tab af indtægter, ordrer, goodwill eller omdømme.

Selskabets erstatningsansvar er for hver leverance maksimeret til købsprisen for Produkterne/Materiellet omfattet af leverancen.

 

14. Ejendomsforbehold - konsignation

NL 17 punkt 23 og NLM 19 punkt 28 vedrørende ejendomsforbehold finder anvendelse med tilføjelserne i dette punkt 14.

Parterne aftaler, at Produkterne/Materiellet overlades til Køber i konsignation, dvs. hvor Selskabet overlader Produkterne/Materiellet til Køber med henblik på dennes videresalg af Produkterne/Materiellet. Køber forpligter sig således til så hurtigt som muligt at afhænde Produkterne/Materiellet i overensstemmelse med bestemmelserne nedenfor:

Køber er forpligtet til at orientere Selskabet senest 7 dage efter et videresalg af Produkterne/Materiellet.

Køber er forpligtet til at holde Produkterne/Materiellet omfattet af aftalen om konsignation adskilt fra andre varer og tilstrækkelig individualiseret, således at Selskabets Produkter/Materiel altid vil kunne blive identificeret. Køber er også forpligtet til, f.eks. ved påtegning på lagerlister eller på anden synlig måde, at anføre, at der foreligger et ejendomsforbehold for så vidt angår Produkterne/Materiellet på Købers lager.

Køber er forpligtet til at føre et særskilt bogholderi over indkøb og videresalg af Produkterne/Materiellet, således at det til enhver tid kan konstateres, hvor mange Produkter/Materiel Køber har købt og solgt samt om betaling heraf er indgået til Køber og Selskabet. Der skal af Køber udarbejdes en liste over, hvilke Produkter/ Materiel der er i konsignation ved aftalens indgåelse. Denne liste opdateres løbende i takt med, at Produkterne/Materiellet sælges og købes samt ved lageroptælling ved udgangen af én måned. Det indebærer, at tilgange som afgange af Produkterne/Materiellet fra Købers lager registreres i det særskilte bogholderi, samtidig med de fysiske til- og afgange af Produkterne/Materiellet.

Endelig skal Selskabets eller dennes repræsentant, f.eks. Selskabets revisor, have adgang til at kontrollere, at der føres et særskilt regnskab over konsignationslageret, at dette er behørigt forsikret samt ved gennemgang af Købers bogholderi at kunne konstatere, at den aftalte afregning finder sted omgående.

Køber er forpligtet til for egen regning og risiko at tegne og opretholde en varelagerforsikring, som indebærer dækning mod brand, tyveri, hærværk, storm- og vandskade, samt at tegne og opretholde en forsikring, der dækker eventuelle skader, som forårsages på Selskabets Produkter/Materiel m.v. på lageret hos Køber.

 

15. Produktansvar

NL 17 punkt 43 og NLM 19 punkt 73 finder ikke anvendelse. I stedet regulerer nedenstående produktansvar.

Med de begrænsninger, der er anført nedenfor, er Selskabet ansvarlig for produktansvarsskade i henhold til dansk ret.

I det omfang Selskabet er erstatningsansvarlig som følge af produktansvar, er Selskabets ansvar til enhver tid begrænset til direkte tab. Selskabet er under ingen omstændigheder ansvarlig for indirekte tab eller følgeskade, herunder men ikke begrænset til øgede omkostninger ved arbejde, skader eller tab som følge af forsinket levering eller forgæves afholdte udgifter, produktionstab, tab som følge af driftsforstyrrelser, avancetab, tab af indtægter, ordrer, goodwill eller omdømme.

Selskabets produktansvar er under alle omstændigheder begrænset til i alt DKK 10.000.000 pr. forsikringsår. Tidspunktet for skadens indtræden, som medførte produktansvar, er afgørende for, hvilket forsikringsår kravet henføres til.   

Selskabet er ikke ansvarlig for skade, forvoldt af de leverede varer:

A) på fast ejendom eller løsøre, som indtræder, medens de leverede varer er i køberens besiddelse,

B) på produkter, der er fremstillet af køberen, eller på produkter, hvori disse indgår, eller for skade på fast ejendom eller løsøre, som disse produkter som følge af de leverede varer forårsager.

I det omfang Selskabet måtte blive pålagt ansvar over for tredjemand, er Køber forpligtet til at holde Selskabet skadesløs i det omfang, som Selskabet er begrænset efter disse salgs- og leveringsbetingelser.

 

16. Force majeure

Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed, når de indtræffer efter aftalens indgåelse og forhindrer dens opfyldelse:

Arbejdskonflikter, strejker, lockout og enhver anden omstændighed, som parterne ikke har været herre over, såsom brand, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, sabotagehandlinger, rekvirering, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraftmidler og mangler ved leverancer fra underleverandører, eller forsendelse med sådanne leverancer, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder. Den part, som ønsker at påberåbe sig nogen af de nævnte omstændigheder, skal uden ugrundet ophold skriftligt underrette den anden part om begivenhedens opståen og ophør. Begge parter er berettiget til ved skriftlig meddelelse til den anden at hæve aftalen, når dens opfyldelse inden for en rimelig tid bliver umulig på grund af nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder.

 

17. Værneting

NL 19 punkt 28-49 og NLM 19 punkt 78-79 finder ikke anvendelse. I stedet regulerer nedenstående tvister og lovvalg.

Disse almindelige betingelser og samtlige kontrakter indgået mellem Selskabet og Køber er underlagt dansk ret med undtagelse af dansk rets lovvalgsregler og CISG (De Forenede Nationers konvention om aftaler om internationale køb).

Er Køber hjemmehørende i EU, Schweiz, Norge eller Island skal enhver tvist mellem Selskabet og Køber, der måtte opstå i forbindelse med disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser eller parternes kontrakter, herunder tvister vedrørende de almindelige salgs- og leveringsbetingelser eller kontrakternes eksistens eller gyldighed afgøres ved Retten i Horsens, Danmark.

Er Køber hjemmehørende uden for EU, Schweiz, Norge eller Island skal enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser eller parternes kontrakter, herunder tvister vedrørende salgs- og leveringsbetingelserne eller kontrakternes eksistens eller gyldighed, afgøres ved voldgift administreret af Voldgiftsinstituttet efter de af Voldgiftsinstituttet vedtagne regler herom, som er gældende ved indledningen af voldgiftssagen. Voldgiftsstedet er Horsens, Danmark. Sproget anvendt under voldgiftssagen skal være engelsk.